Česká taneční platforma je za námi. Koho ocenila porota?
V sobotu 7. dubna vyvrcholil 24. ročník festivalu Česká taneční platforma slavnostním zakončením v divadle PONEC. Mezinárodní porota ocenila Taneční inscenaci roku a Tanečnici roku, k tomu byl podesáté oceněn světelný design a již potřetí také manažerská osobnost, která se zasloužila o rozvoj současného tance. Taneční inscenací a zároveň Objevem roku 2018 se stalo představení Martina Talagy SOMA #8. Ocenění Tanečnice roku 2018 získala francouzská performerka Cécile da Costa za výkon v inscenaci souboru Spitfire Company Vypravěč. Na platformu v neděli a v pondělí navázal Ateliér European Dancehouse Networku (EDN) zaměřený na téma „postsovětské tělo.“
I letos se do Prahy sjela téměř stovka prezentrů, novinářů, umělců, příznivců, dramaturgů tanečních domů i festivalů z celého světa, aby zhlédli výběr českých tanečních a pohybových představení převážně z loňského roku. Čeští umělci hojně využili prostor pro networking a zapojili se také do doprovodného programu.
Účast špičkových zahraničních expertů v Mezinárodní porotě je velkou příležitostí pro reflexi naší taneční scény. Kritický a nezatížený pohled zahraničních hostů nabízí úplně nové perspektivy nahlížení na tuzemskou tvorbu. V závěru platformy se opět udělovala ocenění. Ta vyvolala velkou diskusi pěti zahraničních a pěti českých expertů o směřování našich tvůrců, ať již etablovaných souborů, nebo mladých tváří.
Mezinárodní porota se nakonec rozhodla udělit ocenění Taneční inscenace roku a zároveň Objev roku 2018 představení choreografa a tanečníka Martina Talagy SOMA #8. Je to taneční esej na téma mužského těla. To je pro mladého choreografa sochařskou hmotou k vytváření bizarních tvarů. Nejsou samoúčelné, spíše průzkumné a kochají se svou vlastní absurditou. Jury ocenila jak originalitu a kvalitu díla jako celku, tak interpretační výkony všech tří tanečníků.
Podobně tomu bylo u představenísouboru Spitfire Company Vypravěč. Komplexnost díla a kvalita interpretace přinesla ocenění Tanečnice roku 2018 francouzské performerce Cécile da Costa.
Hosté měli možnost vnímat dynamiku rozvoje naší scény i díky spolupráci všech prostor, které nabídly podmínky k prezentaci a mnohé i tvorbě, díky Ateliéru EDN navíc mohli porovnat situaci v ČR se zeměmi Visegrádu i blízkými postsovětskými státy. Pondělní přijetí hostů Ateliéru EDN na pražské radnici potěšilo všechny zúčastněné. „Máme společný sen o skutečném tanečním domu v hlavním městě“, řekla Eliška Kaplicky, předsedkyně Výboru pro kulturu ZHMP.
Cena za světelný design byla letos udělena Jiřímu Šmirkovi za světelný design, který je i součástí originální scényinscenace Vypravěč.
Ocenění Manažer roku / Cena Jiřího Opěly si odnesla Lucia Kašiarová za rozvoj Studia ALTA. Iniciátor tohoto ocenění pak na závěr večera vzdal osobní poctu Yvoně Kreuzmannové jako Manažerce století včetně věcné ceny z dílny Dalibora Šípka, syna známého umělce.